Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Both sides previous revision Previous revision
Next revision
Previous revision
ostatni:scrum [2023/03/19 00:33]
tomas
ostatni:scrum [2023/03/19 08:53] (current)
tomas
Line 37: Line 37:
   - neustálé zlepšování a učení   - neustálé zlepšování a učení
  
-Agile project management (APM)+== Agile project management (APM) ==
 Envision: product vision, project scope (requirements), project team, project approach - technika\\ Envision: product vision, project scope (requirements), project team, project approach - technika\\
 Speculate: epics - high lever requirelements, user storeies, release plan\\ Speculate: epics - high lever requirelements, user storeies, release plan\\
Line 59: Line 59:
  
 **Balances score cards**, obsahuji future orientation metrics Employee metriky, (business values delivered by scrum - saving and revenue, new features, faster delivery), excelence metrics - predictibility of time to feature, prodductivity of team, quality metrics - defects, issues, customer orientation metrics - protuct performance, uptime, satisfaction, loyality **Balances score cards**, obsahuji future orientation metrics Employee metriky, (business values delivered by scrum - saving and revenue, new features, faster delivery), excelence metrics - predictibility of time to feature, prodductivity of team, quality metrics - defects, issues, customer orientation metrics - protuct performance, uptime, satisfaction, loyality
 +
 +==== Backlog ====
 +Seznam pracovních úkolů pro projekt, tým, produkt, sprint. Typy úkolů:
 +  * user story - dává hodnotu, user perspective
 +  * Epic - velké user story na několik sprintu, upravidla obsahuje několik storek
 +  * Feature - jedinečná vlastnost, která se dodá do produktu - jedna nebo více storek
 +  * úkoly na adresování rizik (SPIKE story)
 +  * Bug - úkoly na opravy chyb
 +  * Task
  
 ==== User story ==== ==== User story ====
-benefit for user or stakeholder+User storka je popis požadavků z uživatelské perspektivy. Přináší benefit pro uřivatele nebo investora.\\ 
-INVEST model k popsání User story - Independent, Negotiables, Valuable, Estimable, Small, Testable + 
-Independent na ostatních user story, Negotiable - dobře popsané, Valuable - hodnota pro business, Estimable - dost informací potřebných k udělání, Small dost malé na dodělaní ve sprintu+INVEST model k popsání User story - Independent, Negotiables, Valuable, Estimable, Small, Testable.\\ 
 +Independent na ostatních user story, Negotiable - dobře popsané, Valuable - hodnota pro business, Estimable - dost informací potřebných k udělání, Small dost malé na dodělaní ve sprintu, Testable - acceptance test
  
 Story card: Nadpis, kód, popis kdo co chce a proč, acceptance criteria, priorita Story card: Nadpis, kód, popis kdo co chce a proč, acceptance criteria, priorita
  
 Acceptance criteria od PO. Jak se to chová za kterých podmínek - funkční, nebo nefunkční kriteria (bezpečnost, rychlost) Acceptance criteria od PO. Jak se to chová za kterých podmínek - funkční, nebo nefunkční kriteria (bezpečnost, rychlost)
- 
-==== Backlog ==== 
-  - Epics, stories, features 
-  - Epic velke user story, které může obsahovat více storek 
-  - Feature - unikatní funkcionality - jeno nebo více storek 
-  - úkoly na adresování rizik (SPIKE story) 
-  - úkoly na opravy chyb 
- 
-Backlog: 
-  * user story - dává hodnotu, user perspective 
-  * Epic - velké user story na několik sprintu, obsahuje několik storek 
-  * Feature - jedinečná vlastnost, která se dodá do produktu 
-  * Task 
- 
  
 Charakteristika úkolů v backlogu - DEEP: Charakteristika úkolů v backlogu - DEEP:
-  Detailed properly +  Detailed properly 
-  Estimated +  Estimated 
-  Emergent +  Emergent 
-  Prioritized+  Prioritized
  
 Rozdělění storek na měnší: Rozdělění storek na měnší:
-  Operational boundaries: create, retrieve, update, delete +  Operational boundaries: create, retrieve, update, delete 
-  data boundaries: uživatel, produkt, ...  +  data boundaries: uživatel, produkt, ...  
-  Separate exceptions +  Separate exceptions 
-  Research vs implementation +  Research vs implementation 
-  separate non functional requirements: performace, scalability, security+  separate non functional requirements: performace, scalability, security
  
 Story mapping: minimally marketable feature - zobrazení klíčových aktivit jako diagram Story mapping: minimally marketable feature - zobrazení klíčových aktivit jako diagram
Line 104: Line 100:
 Prioritizace - value risk matrix - 1) high risk, high value, 2) low rirsk, high value 3) low value low risk (do or not to do) low risk, low value, Kano model : Mandatory, linear - story které udělají zákazníka spokojeným, Exciters, delighters - zákazník neočekává. Value score - poměr mezi ziskem a pokutou. priorita=hodnota/(cena*riziko) Prioritizace - value risk matrix - 1) high risk, high value, 2) low rirsk, high value 3) low value low risk (do or not to do) low risk, low value, Kano model : Mandatory, linear - story které udělají zákazníka spokojeným, Exciters, delighters - zákazník neočekává. Value score - poměr mezi ziskem a pokutou. priorita=hodnota/(cena*riziko)
  
 +User persona - Hypotetický uživatel - umožnuje se vcítit do uživatele. Jméno, role, učel co chce udělat, jeho běžné činnosti
  
  
-Estimace+User story format: Co kdeo chce, co chce udělat a proč, detaily, acceptance criteria 
 +As a accountant, I waould like accoubt screen to be simple that I do not have to scroll up and down 
 + 
 +Definition of Done - obecne pravidlo, co platí pro všechny user story (plně implementováno, otestovano, bez otevřených defektů, automatické testy, bezpečné a rychlé, dokumentace …) 
 + 
 +Definition of Ready - pravidla pro to, že jsme připraveni pracovat na storce - rozumíme? Máme akceptační kritéria? Máme na to dost lidí/času? Jsou vyřešené závislosti? Ohodnotili jsme úkol? non-functional požadavky jsou definované? 
 +Acceptance criteria - pro story 
 + 
 +Minimaly marketable feature mmf 
 + 
 +== Hodnota user story == 
 +Business value: New revenue, incremental revenue, retained revenue (aby neodešli), operational efficiency — top priority 
 + 
 +Benefit cost analysis 
 +Payback period - za kolik let se investice vrati: 100000 investice, 25000 naklady, 4 roky navrat 
 +Returnon investment 25k/100k=0.25 
 +Net present value npv 
 +Internal rate of value irr 
 + 
 +== Estimace ==
 Storypoints - univerzální, nezávislé na člověku Storypoints - univerzální, nezávislé na člověku
 1 small 1 small
Line 113: Line 129:
 linear or fibonaci, if betveen, then higher linear or fibonaci, if betveen, then higher
  
-Ideal time absolutni cas na storku - lisi se clovek od clovekalepe se vysvetli mimo tym+Metoda estimace: Affinity estimation vytřídíme všechny story cards od nejmenších po největšípotom podobné storky ohodnotíme pomocí fibbonaciho posloupností, nebo t-shirt velikostí (S, M, L, ...) - relativní velikostí
  
 +Planning poker, read story point, than discuss, than every choose size, than discussion, than agreement on size www.planningpoker.com
 +fun, involves all, effective, discuss risks
  
 +Ideal time - absolutni cas na storku - lisi se clovek od cloveka, lepe se vysvetli mimo tym
  
 ===== Role ===== ===== Role =====
Line 132: Line 151:
  
 ===== Ceremonie ===== ===== Ceremonie =====
-Backlog Refinement/Grooming detailní dolaďování věcí v backlogu: prioritizace, estimace, popis, klasifikace do Epiku/featur\\ +== Backlog Refinement/Grooming == 
-Sprint Planning - závazek na dodán, cíl sprintu určuje PO, tým si rozdělí úkoly pro sprint a mezi sebou. Objem úkolů buď podle historické výkonnosti týmu (velocity-driven approach), nebo jak se tým dohodne a zaváže (commitment-driven approach). Tým se musí shodnout a pochopit úkoly a akceptační kritéria. Pokud si tým bere moc, nebo málo, SM chce zdůvodnění. Musí se respektovat dovolená a svátky\\ +detailní dolaďování věcí v backlogu: prioritizace, estimace, popis, klasifikace do Epiku/featur\\
-Daily stand-up/daily scrum - Tým + SM. Co se stalo včera, co se bude dělat dnes, co je za problémy. Neslouží k micromanagementu, mělo by být hodnotné pro všechny sdílet i poslouchat\\ +
-Sprint Review/Demo - tým, SM, PO, mohou být akcionáři či jiná audience. Cíl je prezentovat produkt sprintu, získat odezvu a případně přidat nové úkoly do backlogu. Výsledek musí být příjmán pozitivně, stejně tak zpětná vazba. Nemá se moc diskutovat nové řešení, ale očekáváni.\\ +
-Retrospective - tým + SM - zviditelnit problémy a najít cestu, jak to dělat lépe. Tým by měl vzít zlepšení pro sebe, ne jen obviňovat. Příležitost i k oslavám.\\+
  
 +== Sprint Planning ==
 +závazek na dodán, cíl sprintu určuje PO, tým si rozdělí úkoly pro sprint a mezi sebou. Objem úkolů buď podle historické výkonnosti týmu (velocity-driven approach), nebo jak se tým dohodne a zaváže (commitment-driven approach). Tým se musí shodnout a pochopit úkoly a akceptační kritéria. Pokud si tým bere moc, nebo málo, SM chce zdůvodnění. Musí se respektovat dovolená a svátky
  
 +== Daily stand-up/daily scrum ==
 +Tým + SM. Co se stalo včera, co se bude dělat dnes, co je za problémy. Neslouží k micromanagementu, mělo by být hodnotné pro všechny sdílet i poslouchat\\
  
-User persona - Hypotetický uživatel - umožnuje se vcítit do uživatele. Jménoroleučel co chce udělatjeho běžné činnosti+== Sprint Review/Demo == 
 +týmSMPO, mohou být akcionáři či jiná audience. Cíl je prezentovat produkt sprintu, získat odezvu a případně přidat nové úkoly do backlogu. Výsledek musí být příjmán pozitivně, stejně tak zpětná vazba. Nemá se moc diskutovat nové řešení, ale očekáváni.\\
  
-Story +== Retrospective == 
-INVEST independent na jiných věcechNegotiale (need, not solution), Valuable - hodnota popsaná ve story, Estimable, Small, Testable - acceptance test+tým + SM zviditelnit problémy a najít cestu, jak to dělat lépe. Tým by měl vzít zlepšení pro sebene jen obviňovat. Příležitost i k oslavám.\\
  
-User story format: Co kdeo chce, co chce udělat a proč, detaily, acceptance criteria 
-As a accountant, I waould like accoubt screen to be simple that I do not have to scroll up and down 
- 
-Definition of Done - obecne pravidlo, co platí pro všechny user story (plně implementováno, otestovano, bez otevřených defektů, automatické testy, bezpečné a rychlé, dokumentace …) 
- 
-Definition of Ready - pravidla pro to, že jsme připraveni pracovat na storce - rozumíme? Máme akceptační kritéria? Máme na to dost lidí/času? Jsou vyřešené závislosti? Ohodnotili jsme úkol? non-functional požadavky jsou definované? 
-Acceptance criteria - pro story 
- 
-Minimaly marketable feature mmf 
- 
-Business value: New revenue, incremental revenue, retained revenue (aby neodešli), operational efficiency — top priority 
- 
-Benefit cost analysis 
-Payback period - za kolik let se investice vrati: 100000 investice, 25000 naklady, 4 roky navrat 
-Returnon investment 25k/100k=0.25 
-Net present value npv 
-Internal rate of value irr 
  
- 
- 
-Story card - popis, estimace, priorita 
- 
-Affinity estimation - sort all storycards from smallest to biggest, then estimate by fibbonaci, or t-shirt size - relative  
-sizes 
- 
-Planning poker, read story point, than discuss, than every choose size, than discussion, than agreement on size www.planningpoker.com 
-fun, involves all, effective, discuss risks 
  
 Velocity and planning - velocity - productivity of the team - work done in a sprint in story points, average value for past sprints Velocity and planning - velocity - productivity of the team - work done in a sprint in story points, average value for past sprints
Line 183: Line 178:
 determine High level business goals —> decide epics, storeies -> estimate user stories, ->iteration size -> estimate velocity, -> prioritize -> select stories to iterations and release date determine High level business goals —> decide epics, storeies -> estimate user stories, ->iteration size -> estimate velocity, -> prioritize -> select stories to iterations and release date
 Common failure - use sprints for specific activities, not for deliverables -> schedule risks, longer go from idea to feature Common failure - use sprints for specific activities, not for deliverables -> schedule risks, longer go from idea to feature
 +
 +==== Měření, budíky stavu vývoje ====
  
 Burn down and burn up charts (information radiators) Burn down and burn up charts (information radiators)
Line 192: Line 189:
 Nico Nico calendar - feeling of every of team - smaily per user and day Nico Nico calendar - feeling of every of team - smaily per user and day
  
-Measure just what matter, + 
-focus on trends and forecastsnot only values +  * Měříme jen podstatné věci 
-focus on team metrics +  * Zaměřujeme se na trendy a předpovědine jen na hodnoty 
-measires for improvementnot punish+  * zaměření na týmové metriky 
 +  * měříme pro zlepšováníne pro trestání
  
 Other information radiators: Other information radiators:
Line 201: Line 199:
 cummulatiove flow diagram - square with status of workitems blue - backlog, green started yelllow designed, grey coded, red complete - in time cummulatiove flow diagram - square with status of workitems blue - backlog, green started yelllow designed, grey coded, red complete - in time
  
- 
-User story -requirements from use perspective 
-Epic - large user story which cannot be delivered in singe spring 
  
 ==== Velké projekty ==== ==== Velké projekty ====
Line 250: Line 245:
 Disciplined Agile Disciplined Agile
  
-Nexus+Nexus - skupiny týmů 
 + 
 +www.scrum.org 
 + 
 +== Geograficky distribuované týmy == 
 +  * důležitost komunikace 
 +  * vybírat časy vhodné skrz časové zóny, klidně zdvojit mítingy 
 +  * komunikace audiovizuální 
 +  * potřeba dát důvěru 
 +  * občas potřeba vidět se fyzicky 
 + 
 +==== Vhodnost Scrumu ==== 
 +  * Malé projekty 
 +  * Projekty, kde je více alternativ, kde se zkoumají možnosti 
 +  * Projeky, kde se mění často požadavky 
 +  * Projekty, kde se setkaváme se zákazníky 
 +  * Kde jsou potřeba ekonomické dodávky 
 +  * požadavky na časté dodávání, například změny postupů atd. 
 + 
 +Co ovlivňuje použití Scrumu: 
 +  * Vyspělost orgranizace na vysokou úroveň spolupráce 
 +  * Podpora pro měnící se plánování 
 +  * Ochota organizaci dát týmům autonomii 
 +  * Podpora managementu a zákazníka 
 + 
 +==== Nástroje ==== 
 +== Porject management nástroje == 
 +  * Práce s backlogem 
 +  * tvoření releasu 
 +  * přiřazení úkolů lidem 
 +  * grafy a budíky 
 +  * Editace statusů 
 +  * Práce se storkama 
 +  * Práce s hierarchií 
 + 
 +== Inženýrské nástroje == 
 +  * Automatizační nástroje 
 +  * testovací nástroje 
 +  * CI CD 
 +  * Validace kvality 
 + 
 +== Testy == 
 +Testovací pyramida: doporučené hodnoty 80% unit testy, 15% end-to-end testy, 5% UI testy 
 + 
 +==== Agile transformace ==== 
 +  * Malý expriment : malé riziko, lze vybrat vhodný projekt (malý nezíská důvěru, velký může ztratit důvěru a trpělivost. Ideální: z 2/3 největší, nejůležitější, nejdelší, nejbohatší), garantuje brzký úspěch, redukuje nechuť. Ideální zvolit více pilotů a mít realistické očekávání 
 +  * Všichni do toho : rychlejší transformace, menší cena, vzájemné učení 
 + 
 +== Vzory adopce == 
 +  * public display - velká ochota organizace, versus tajný - pokud je silná resistence 
 +  * Split-and-seed uspěšný tym se rozdělí a realokují se lidi do ostatních týmů - agenti, rychlejší šíření 
 +  * Grow-and-split rozdělí se úspěšný tým na 2, hlubší šíření 
 +  * Technická adopce od prvního dne, nebo po krocích (když je resistence) 
 + 
 +== Tým == 
 +  * evangelisti 
 +  * optimisti 
 +  * otevření skeptici 
 + 
 +== Iterativnost a inkremence == 
 +přidávat postupně. Backlog pro transformaci, sponzor by měl věřit v Agile a být trpělivý, transformační komise Enterprise Transition Comitee, která řídí transformaci a identifikuje rizika 
 + 
 +== Improvement comitee == 
 +Skupina zaměřená na zlopšování, např. automatické testování 
 +Expectation up-front - nesmí být moc malé ani moc velké očekávání. 
 +  * Pocity týmu: moc času na schůzkách. Časem se naučí vést mítingy efektivněji 
 +  * Testeři : proč testovat opětovně nedokončenou práci? 
 +  * Hvězdy nechtějí ztratit slávu 
 +  * Procesně orientovaní: Méně dokumentace a formálnosti v procesech 
 +  * Zákazník: proč trávit tolik času s týmem? 
 + 
 +Kulturní změny: 
 +  * zmenšit specializaci 
 +  * přiměřené výzvy 
 +  * sdílení znalostí a profesní růst 
 +  * čas na vzdělávání 
 + Vítat rozdílnost 
 + 
 +Typy lidí: 
 +  * konzervativní - prospěšní v plánování - vidí rizika 
 +  * pragmatici - umí dělat kompromisy a zklidňovat konflikty 
 +  * optimisti - šíří chuť do změn 
 + 
 +== Řízení neochoty == 
 +  - sabotéři - aktivní, nemají rádi scrum - potřeba jednat pevně, sdílet úspěchy, když nepomůže  přesun 
 +  - Skeptici - pasivní, nemají rádi scrum - dodat data 
 +  - nasledovníci - pasivní, nemají rádi změny - dodat data a adresovat  jejich obavy 
 +  - Diletanti - aktivní, nemají rádi změny - pokud se jim věnuje, mohou být podporovatelé 
 + 
 +Časté chyby: 
 +  * nedostatečné vysvětlení z managementu 
 +  * málo spolupráce 
 +  * příliš velké očekávání od investoru 
 +  * Překážky 
 +  * nedostatečné věnování se dokončování 
 +  * příliž ambicí, nebo žádné ambice si brát úkoly 
 +  * špatně popsané úkoly 
 +  * špatná kvalita 
 + 
 +Kulturní změny: 
 +  * lidi musí cítit zodpovědnost za týmové cíle 
 +  * vyzdvihovat jinakost v týmu 
 +  * Self-organization, důvěra v rozhodnutí 
 +  * potřeba stanovit hranice kompetenci 
 +  * potřeba diskuzí
  
-www.scrum.org +Maturity model\\ 
 +  * hodnocení, různé modely: Harman, Thoughtworks,  Cape management 
 +  * vytvoření KPA (metrik) pro sledování 
 +  * plán na zlepšení 
 +  * implementace zlepšování